Educație fizică și consiliere sportivă

Descriere

Domeniu fundamental: Ştiinţa Sportului și Educației Fizice

Program de studiu de masterat: Educație fizică și consiliere sportivă (EFCS)

Baza legală a programului: Acreditat

Forma de învăţământ: învăţământ cu frecvenţă (IF)

Durata studiilor: 4 semestre

  • formarea de specialiști de înaltă calificare, necesari în învățământul liceal în domeniul Ştiinţa Sportului și Educației Fizice, precum și de specialiști pentru structurile instituționale cu activitate sportivă recreațională, capabili să se integreze ca profesioniști pe piața muncii și să răspundă adecvat cerințelor specifice ce privesc activitățile specifice;
  • dezvoltarea și perfecționarea unui program de studii de licență de calitate în vederea creării premiselor de accedere a unei părți a absolvenților spre completarea și aprofundarea cunoștințelor prin programul de studii de masterat Educație fizică și consiliere sportivă, spre studiile de doctorat și activitatea de cercetare;
  • conturarea unui profil al absolventului de studii de licență care vizează dezvoltarea de cunoștințe generale și de specialitate, competențe și abilități cognitive specifice domeniului Educației fizice si sport.
  • perfecţionarea continuă a conţinutului procesului didactic, prin elaborarea planurilor de învăţământ şi a programelor analitice în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale din domeniul „Ştiinţa Sportului și Educației Fizice”, aşa încât compatibilizarea curriculară să facă funcţional sistemul de credite transferabile;
  • participarea membrilor comunităţii academice la programe de cercetare ştiinţifică, naţionale şi internaţionale, la dezvoltarea culturală în plan regional şi naţional, la educarea valorilor citadine.

Obiective generale

  • promovarea resurselor umane în specializarea Educație fizică şi consiliere sportivă cu înaltă calificare, pentru un învățământ universitar de excelență;
  • dobândirea unui corpus / sistem de cunoştinţe științifice, competențe, abilități specifice educație fizice și sportive în vederea susținerii creației și performanței specific motricității umane;
  • dezvoltarea cercetării științifice sepcifcie si interdisciplinare în vederea dezvoltării și evoluției domeniului Educație fizică și sport;
  • perfecționarea continuă a absovenţilor pentru studii doctorale;
  • alinierea procesului didactic la concepția europeană privind educația in general și educația fizică și sportul în particular;
  • formarea unei conduite profesionale etice și deontologice în vederea optimizării relațiilor intra și interprofesionale şi în cadrul organizaţiilor educaționale și sportive.

 

Obiective specifice

  • înțelegerea scopului educație fizice și sportului, precum și a procesului de consiliere sportivă, orientărilor și metodologiilor moderne de educație fizică și sportivă, a locului acestora în cadrul ştiinţelor din domeniul educației, a responsabilităţilor legale şi consideraţiilor deontologice și etice ale practicii profesiilor pedagogice;
  • acumularea cunoștințelor și abilităţilor necesare profesiei de specialist în educație fizică și sport pentru învățământul liceal, descrise în cadrul competenţelor dezvoltate și și dobândite prin parcurgerea programului de studii de licență;
  • promovarea educaţiei fizice și consilierii sportive, din perspectiva educaţiei calitative şi ca parte integrantă a formării continue a individului, dar mai ales a tinerei generaţii;
  • încurajarea colaborării şi parteneriatului între toţi actorii posibili, în special familia, şcoala, asociaţiile şi cluburile sportive, colectivităţile locale, factorii de decizie şi sectoarele public şi privat, în scopul asigurării unei complementarităţi pentru a aduce sportul şi educaţia fizică la îndemâna tuturor;
  • generalizarea educaţiei fizice şi conslierii sportive ca instrumente fundamentale în favoarea sănătăţii şi dezvoltării fizice;
  • dobândirea valorilor coeziunii sociale şi dialogului inter-cultural;
  • promovarea unor mijloace novatoare în utilizarea educației fizice și consilierii sportive ca instrumente de comunicare şi de mobilizare socială, în special la nivel naţional, regional şi local, mobilizând societatea civilă graţie unei participări active şi urmărind cuprinderea publicului ţintă;
  • aplicarea programelor de educație fizică și consiliere sportivă, a formelor adecvate de comunicare, atât în relaţia cu elevul / clientul, cât şi cu ceilalţi membri din cadrul structurii scolare, sportive si recreaționale, cu respectarea regulilor de etică şi deontologie profesională
  • promovarea spiritului antreprenorial şi a transparenţei în procesul decizional;
  • dezvoltarea unei culturi organizaționale bazată pe calitate, pe perfecționarea și promovarea resurselor umane cu înaltă calificare, pentru un învățământ universitar de excelență;
  • asigurarea cooperării cu mediul socio-economic, în vederea facilitării tranziției tinerilor specialiști spre piața muncii.

Competenţe profesionale:

C1 Proiectare, cercetarea și aprofundarea activităților specifice de educație fizică și sport la nivel liceal și post liceal

C2 Identificarea, organizarea și aprofundarea activităților specifice de educație fizică și sport la nivel liceal și post liceal. Organizarea curriculumului integrat şi a mediului de instruire şi învăţare, cu accent interdisciplinar

C3 Evaluarea complexă a activităților specifice de educație fizică și sport la nivel liceal și post liceal. Evaluarea creşterii şi dezvoltării fizice şi a calităţii motricităţii potrivit cerinţelor/ obiectivelor specifice educaţiei fizice si sportive, a atitudinii faţă de practicarea independentă a exerciţiului fizic

C4 Analiza managementului grupurilor și a proiectelor activităților specifice de educație fizică și sport la nivel liceal și post liceal. Descrierea şi demonstrarea sistemelor operaţionale specifice educaţiei fizice şi sportive, pe grupe de vârstă

C5 Consilierea, orientarea și reinserția socio-profesională a grupurilor țintă cuprinse în programe specifice. Evaluarea nivelului de pregătire a practicanţilor activităţilor de educaţie fizică şi sport

C6 Gestionarea metodelor avansate de statistică bazate pe indicatori specifici activităților specifice de educație fizică și sport la nivel liceal și post liceal

 

Competenţe transversale

CT1 Aplicarea principiilor şi a normelor de deontologie profesională fundamentate pe opţiuni valorice explicite in relație cu drepturile si demnitatea tinerilor adolescenți

CT2 Implicarea eficienta în activitatea echipelor profesionale interdisciplinare specifice activității cu elevii din învățământul liceal

CT3 Utilizarea eficientă a surselor informaţionale şi a resurselor de comunicare şi formare profesională asistată (portaluri Internet, aplicaţii software de specialitate, baze de date, cursuri on-line etc.)

Perspective ocupaționale

Standarde ocupaţionale: profesor în învăţământul licealCod COR 233001

Ocupaţii posibile conform COR: 226911 conslier sportiv 235106 referent de specialitate învăţământ; 226909 cercetător în educaţie fizică şi sport, 226910 asistent de cercetare în educaţie fizică şi sport, 134501 conducător tabără şcolară; 235105 inspector scolar, 235920 consilier pentru tineret.

 

Informații generale

Durată

2 ani (4 semestre); 120 ECTS

Forma de învățământ

Cu frecvență

Limba de predare

Română

Titlul profesional acordat

Profesor de educație fizică – învățământ liceal, postliceal

Progrsm de studiu

Acreditat

Cifra de școlarizare

Buget 30
Taxă 20