INSPIRE – Informații proiect

Titlul proiectului: Incluziune și Sprijin pentru Progres, Integritate și Reușită în Educație

Beneficiar: Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș

Director de proiect: Ban Andreea Romana

Cod proiect: MySMIS2021+: 32507

Număr contract de finanțare: G2024-99186_0I PEO din 23.12.2024

Acronim: INSPIRE

Perioada de implementare: 23.12.2024 – 22.12.2027

Buget total: 7.877.938,48 RON

Nerambursabil: 7.720.379,79 RON

Contribuție proprie: 157.558,69 RON


Obiectivul general al proiectului/Scopul proiectului

Obiectivul general al proiectului este promovarea accesului egal la educație și formare de calitate și favorabile incluziunii, precum și a absolvirii acestora, de la educația și îngrijirea timpurie, educația și formarea generală și profesională, până la învățământul terțiar, inclusiv prin facilitarea mobilității în scop educațional pentru toți și a accesibilității pentru persoanele cu dizabilități, prin implementarea de măsuri specifice dedicate elevilor și studenților din medii defavorizate în vederea creșterii combaterii abandonului școlar și universitar, protecția categoriilor vulnerabile și dezvoltarea unui sistem robust de consiliere și orientare școlară și profesională, respectând principiile incluziunii sociale și ale egalității de șanse.


Obiective specifice ale proiectului

OS1: Creșterea accesului și performanțelor în ciclul universitar pentru elevii din medii defavorizate, precum și a absolvenților de liceu care nu au promovat examenul de bacalaureat, prin furnizarea de suport financiar și consiliere educațională personalizată.

Obiectivul urmărește reducerea abandonului școlar și creșterea ratei de absolvire. Activitățile includ acordarea de burse pentru elevii din medii defavorizate, așa cum au fost ele definite la Metodologia de recrutare a grupului țintă, precum și furnizarea de tablete inteligente acelor elevi care își ating obiectivele, în vederea stimulării acestora spre promovarea și accesarea mediului universitar și reducerea diferitelor grade de defavorizare date în special de lipsa de conectivitate și tehnologizare într-o populație de tineri cu rate de digitalizare și alfabetizare digitală în continua creștere, conform Analizei de nevoi. Organizarea de sesiuni de mentorat și consiliere oferă suport personalizat pentru a depăși obstacolele academice și sociale, iar programele remediale acoperă decalajele de învățare.

OS2: Stimularea retenției în mediul universitar și a performanțelor didactice ale studenților proveniți din medii defavorizate, prin ghidarea lor în și către programe de studii potrivite. Activitățile includ consiliere pentru alegerea programelor de studii, sesiuni de mentorat pentru a oferi suport academic și emoțional, acordarea de subvenții și dezvoltarea unor programe remediale.

Scopul este de a reduce rata abandonului și de a îmbunătăți performanțele academice ale studenților în special din medii defavorizate. Aceste măsuri contribuie la coeziunea socială și la reducerea disparităților în educație.

OS3: Protecția elevilor și studenților din categorii vulnerabile prin consiliere și îndrumare educațională, prevenind astfel abandonul școlar și promovând incluziunea socială.

Obiectivul urmărește crearea unui mediu educațional sigur și suportiv, ce promovează egalitatea de șanse, în care elevii și studenții din categorii vulnerabile să se simtă protejați și încurajați să-și continue studiile. Activitățile includ sesiuni de consiliere personalizată, organizarea de workshop-uri pentru dezvoltarea abilităților sociale și de reziliență și implementarea unor programe pentru prevenirea bullying-ului. De asemenea, măsurile din proiect includ susținere pentru studenții cu dizabilități prin creșterea accesibilității fizice și digitale la activitățile educaționale și asigurarea de servicii specifice de consiliere și suport.

OS4: Creșterea capacității instituționale a UMFST de a oferi servicii educaționale la standarde egale și adaptate nevoilor speciale și categoriilor defavorizate prin dezvoltarea unui sistem de consiliere și orientare profesională, respectând principiile incluziunii sociale și egalității de șanse.

Obiectivul urmărește îmbunătățirea capacității instituționale a UMFST de a oferi servicii educaționale echitabile și adaptate nevoilor speciale și categoriilor defavorizate. Activitățile includ dezvoltarea unui sistem robust de consiliere și orientare profesională, formarea personalului academic și administrativ în metode de predare incluzive și implementarea de tehnologii educaționale pentru creșterea accesibilității la procesul educațional.

Scopul este de a asigura că toți studenții, indiferent de contextul lor socio-economic sau de nevoile speciale impuse de cei cu dizabilități, beneficiază de o educație de calitate și de oportunități egale. Prin implementarea proiectului, obiectivele specifice realizate se corelează direct cu ESO4.6, prin promovarea accesului egal la educație și formare de calitate pentru elevii din mediile defavorizate, stimularea retenției studenților în învățământul terțiar și facilitarea accesibilității fizice și digitale pentru persoanele cu dizabilități prin intervenții și servicii personalizate.

Grup țintă

Grupul țintă al proiectului va fi format dintr-un total de 351 de elevi și studenți (185 de elevi și 166 de studenți).

În vederea creșterii accesului la educație pentru grupurile defavorizate, vor fi recrutați cu prioritate elevii și studenții de etnie romă (40 de locuri), elevii și studenții proveniți din familii cu nivel educațional al părinților scăzut, precum și cei cu nevoi speciale (cu diferite forme de dizabilități). De asemenea, se va urmări realizarea ratei de selecție echilibrată între persoane de sex masculin și feminin din totalul grupului țintă.

Condițiile minime de eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinească elevii pentru a putea fi încluși în grupul țintă al proiectului:

  • la data intrării în grupul țintă al proiectului sunt înmatriculați ca elevi într-un program de nivel ISCED 3-4, în clasele a XI-a, a XII-a și a XIII-a (sau au absolvit liceul, dar nu au promovat examenul de Bacalaureat în ultimii 2 ani) în cadrul liceelor, parteneri asociați în proiect:
  • Liceul Tehnologic Târnăveni;
  • Liceul Teoretic „Samuil Micu” din Sărmașu;
  • Liceul Tehnologic Iernut;
  • Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai” din Târgu Mureș;
  • Liceul Teoretic Lucian Blaga din Reghin.
  • au domiciliul în județul Mureș.


De asemenea, elevii trebuie să îndeplinească una din următoarele condiții:

  • provin din familii cu nivel educațional al părinților scăzut (ai căror părinți nu au obținut o diplomă de studii universitare, care pot avea frați/surori care sunt deja studenți la universitate/au absolvit deja o universitate);
  • îndeplinesc condițiile de acordare a burselor sociale conform prevederilor art.10, alin. (1) lit. a)-f) din OME nr. 6238 / 2023 privind aprobarea Metodologiei cadru din 8 septembrie 2023
  • elevi de etnie romă;


Condițiile minime de eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinească studenții pentru a putea fi încluși în grupul țintă al proiectului:

  • nu dețin deja o diplomă de licență;
  • sunt înmatriculați ca studenți într-un program de nivel ISCED 5-6, în cadrul Universitatății de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș;
  • au domiciliul în județele care fac parte din următoarele regiuni: Centru, Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est și Sud-Muntenia;
  • au vârsta cuprinsă între 18 și 29 de ani.


De asemenea, studenții trebuie să îndeplinească unul dintre următoarele criterii:

  • provin din familii cu nivel educațional al părinților scăzut (ai căror părinți nu au obținut o diplomă de studii universitare, care pot avea frați/surori care sunt deja studenți la universitate/au absolvit deja o universitate);
  • îndeplinesc condițiile de acordare a burselor sociale conform prevederilor art.10 alin. (9) lit. a)-c) din OME nr. 6463 / 2023 privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor și a altor forme de sprijin financiar de la bugetul de stat pentru studenții și cursanții din învățământul superior de stat, învățământ cu frecvență.
  • studenți de etnie romă;


Eforturile proiectului sunt orientate către egalizarea șanselor acestor tineri prin programe de îmbunătățire a educației și prin menținerea lor în sistemul educațional.


Indicatori de realizare

Copii și tineri: 351 de persoane

Copii și tineri de etnie romă: 40 de persoane

Participanții de etnie romă rămași în sistemul de educație care și-au îmbunătățit nivelul de educație: 25 de persoane

Participanți rămași în sistemul de educație care și-au îmbunătățit nivelul de educație: 334 de persoane