Informații generale
Domeniu:
Parteneriate de cooperare în învățământul superior – dezvoltare, transfer și implementare de practici inovatoare
Valoare proiect: 250,000.00 euro
Director de proiect: conf. univ. dr. Dana RUS
Perioada de implementare:01/10/2024 – 31/09/2026
Website: https://www.enlaced.eu/
Project number: 2024-1-RO01-KA220-HED-000249951
Project title: ENLACED – Digitally Enhanced Foreign Language Education for Active European citizenship and Democratic Culture
Acronym: ENLACED
Duration: 24 months
Erasmus+ funding: 250,000.00 euro
Status: On-going
Starting Date: 01/10/2024
End Date: 31/09/2026
Project Website: https://www.enlaced.eu/
Services: Cooperation partnerships in Higher Education
Beneficiaries: Students of English, Romanian, Bulgarian, Ukrainian, and Greek as foreign languages, language instructors, public and private schools involved in language education, NGOs with an interest in promoting democratic culture.
Domeniu:
Parteneriate de cooperare în învățământul superior – dezvoltare, transfer și implementare de practici inovatoare
Valoare proiect: 250,000.00 euro
Director de proiect: conf. univ. dr. Dana RUS
Perioada de implementare: 01.10.2024 – 31.09.2026
Website: https://www.enlaced.eu/
Având în vedere complexitatea și interconectarea societăților contemporane, caracterizate prin diversitate lingvistică și culturală, este esențial ca educația lingvistică să fie privită ca un instrument-cheie pentru participarea activă în viața democratică a Europei. În acest sens, plurilingvismul promovat de Consiliul Europei devine nu doar o competență profesională, ci și una civică, indispensabilă pentru dezvoltarea personală și pentru exercitarea drepturilor democratice.
Întrucât competența lingvistică constituie o premisă pentru competențele democratice, universitățile trebuie să ofere absolvenților resursele culturale și lingvistice necesare implicării responsabile în societate. Educația lingvistică ar trebui, prin urmare, să cultive valori precum diversitatea, egalitatea și respectul, alături de atitudini de toleranță și gândire critică. Aceste dimensiuni contribuie la formarea unei conștiințe civice europene bazate pe drepturile omului, demnitate și solidaritate.
Obiectivele proiectului sunt:
Modernizarea predării limbilor străine la nivel universitar, printr-o abordare de învățare bazată pe provocări digitale, centrată pe tematici legate de cetățenia și democrația europeană, prin:
- dezvoltarea unui cadru metodologic și a unor resurse interactive de predare/învățare sub forma unor provocări digitale („digital breakout challenges”) găzduite pe o aplicație web dedicată;
- consolidarea competențelor cadrelor didactice de limbi străine pentru utilizarea metodologiei dezvoltate; și
- pilotarea rezultatelor proiectului împreună cu studenți din instituțiile de învățământ superior ale universităților partenere.
GRUPURI-ȚINTĂ
- studenți ce studiază limbile engleză, română, bulgară, greacă și ucraineană ca limbi străine,
- cadre didactice în domeniul educației lingvistice,
- factori decizionali/ responsabili de politici în instituţiile de învăţământ superior
REZULTATE
Proiectul ENLACED va genera următoarele rezultate:
- Un cadru conceptual argumentând abordarea sinergică a educației lingvistice în combinație cu cultivarea culturii democratice, prin provocări digitale,
- 10 provocări digitale („Digital Breakout Challenges”) pentru limbile engleză, bulgară, greacă, română și ucraineană ca limbi străine, aplicație web și ghid pentru profesori,
- 45 de profesori formați în proiectarea și implementarea provocărilor,
- Implementare pilot (3 ECTS); 14 proiecte realizate de studenți.
ABOUT THE PROJECT
Background
Given the complexity and interconnectedness of contemporary societies, characterized by linguistic and cultural diversity, it is essential that language education be regarded as a key instrument for active participation in Europe’s democratic life. In this sense, the plurilingualism promoted by the Council of Europe becomes not only a professional competence but also a civic one, indispensable for personal development and the exercise of democratic rights.
Since linguistic competence constitutes a prerequisite for democratic competences, universities must provide graduates with the cultural and linguistic resources necessary for responsible engagement in society. Language education should, therefore, cultivate values such as diversity, equality, and respect, along with attitudes of tolerance and critical thinking. These dimensions contribute to shaping a European civic consciousness grounded in human rights, dignity, and solidarity.
Project Objectives:
To modernize foreign language teaching at the university level through a challenge-based digital learning approach focused on European citizenship and democracy issues, by:
- developing a conceptual framework and interactive teaching/learning resources in the form of digital breakout challenges hosted on a dedicated web app;
- strengthening the competences of foreign language teachers to apply the developed methodology;
- piloting the project outcomes with higher education students from the partner universities.
Target Groups:
- Students studying English, Romanian, Bulgarian, Greek, and Ukrainian as foreign languages,
- Teachers in the field of language education,
- Decision-makers and policy officers in higher education institutions.
Results:
- The ENLACED project will generate the following outcomes:
- A conceptual framework advocating a synergistic approach to language education combined with the cultivation of democratic culture through digital challenges;
- 10 Digital Breakout Challenges for English, Bulgarian, Greek, Romanian, and Ukrainian as foreign languages, along with a web application and teacher’s guide;
- 45 teachers trained in the design and implementation of the challenges;
- Pilot implementation (3 ECTS); 14 student projects completed.
Project applicant and scientific coordinator:
G.E. Palade University of Medicine, Pharmacy, Science, and Technology of Târgu Mureș (Romania)
Project partners:
- University of national and World Economy, Sofia, Bulgaria,
- University of Nicosia, Cyprus,
- Sumy State University, Ukraine,
- TETRA Solutions Ltd., Bulgaria