Scopul proiectului: Dezvoltarea formelor de colaborare cu mediul de afaceri prin crearea unui model inovativ de ierarhizare a performanțelor programelor de studii, conceperea de pachete de evaluare a competențelor-cheie ale studenților cu echipe mixte cadre-didactice – specialiști, precum și analiza inserției absolvenților.
Realizarea scopului s-a bazat pe șase obiective formulate în concordanță cu Planul managerial pentru perioada 2024-2029, cu rezultatele proiectului FDI 2023 Cod: CNFIS-FDI- 2023-0655, precum și cu propunerile formulate de reprezentanți ai mediului de afaceri, recomandările ARACIS în urma evaluării programelor de studii pe parcursul anului 2023, precum și cu propunerile mediului de afaceri formulate cu ocazia evenimentelor comune organizare pe parcursul anului 2023 și anume:
OS1 Dezvoltarea de platforme digitale pentru gestionarea relației cu absolvenții UMFST și a parcursului profesional al acestora prin colaborarea cu departamentul ALUMNI al UMFST.
OS2 Elaborarea de studii privind monitorizarea inserției absolvenților pe baza datelor colectate din platforma dedicată
OS3 Crearea unei platforme inovative de evaluare a performanțelor programelor de studii pilot selectate din oferta educațională a UMFST
OS4 Crearea de pachete inovative de evaluare a competențelor profesionale-cheie ale studenților, în colaborare cu specialiști din mediul de afaceri (O.G.7.2.)
OS5 Implicarea reprezentanților mediului economico -social în vederea continuării seriei de evenimente dedicate relației UMFST cu mediul de afaceri care facilitează identificarea și formarea competențelor studenților la nevoile angajatorilor, precum și accesul acestora la oportunitățile pieței muncii (O.G.7.3.)
OS6 Accelerator de consiliere și orientare în carieră ALL CLEAR ABOUT MY FUTURE CAREER a studenților de la nivel licență pentru conturarea carierei profesionale (O.G.7.3.)
Activitățile care au permis îndeplinirea celor 6 obiective ale proiectului (OS1-OS6) au fost grupate pentru fiecare obiectiv în parte.
- Atingerea obiectivului OS1 s-a bazat pe următoarele activități:
A.1.1. Proiectarea structurii aplicației mobile și a schemei logice a acesteia;
A.1.2. Crearea interfețelor și funcționalităților User experience (UX) și User Interface (UI);
A.1.3. Crearea nucleului aplicației;
A.1.4. Integrarea interfețelor UX / UI cu nucleul aplicației și crearea variantei BETA;
A1.5. Testarea aplicației;
A1.6. Publicarea aplicației în Google play și App Store;
A1.7. Actualizare conținut și funcționalități website https://alumni.umfst.ro
- Atingerea obiectivului OS2 s-a bazat pe următoarele activități:
A.2.1. Crearea bazei de date pentru evidența absolvenților pe facultăți, programe de studii care au utilizat platforma creată în 2023;
A.2.2. Realizarea analizei comparative a rezultatelor privind inserția absolvenților prin aplicarea unui chestionar angajatorilor;
A.2.3. Comunicarea rezultatelor studiului
- Atingerea obiectivului OS3 s-a bazat pe următoarele activități:
A.3.1. Evaluarea nevoilor critice ale mediului de afaceri;
A.3.2. Identificarea și stabilirea indicatorilor Cheie de Performanță (KPI-uri) care să se alinieze cu obiectivele programelor de studii selectate și cu nevoile critice ale mediului de afaceri;
A.3.3. Formularea criteriilor de evaluare corelate/adaptate obiectivelor de învățare/competențelor și rezultatelor fiecărei discipline reprezentative programului de studii analizat;
A.3.4. Implementarea unei metode de analiza datelor și măsurarea performanțelor ale programelor de studii în vederea ierarhizării programelor de studii analizate;
A.3.5. Validarea modelului de evaluare
- Atingerea obiectivului OS4 s-a bazat pe următoarele activități:
A.4.1. Organizarea de workshopuri cu specialiști din mediul de afaceri în vederea integrării nevoilor critice ale mediului de afaceri în procesul de evaluare al studenților la disciplinele reprezentative programului de studii analizat;
A.4.2. Definirea pachetului de evaluare practică în locul unei abordări teoretice tradiționale care să ofere studenților posibilitatea de a testa cunoștințele dobândite în rezolvarea unor situații reale;
A.4.3. Organizarea procesului de evaluare la disciplinele reprezentative împreună cu specialiști din mediul de afaceri și oferirea feed-backului evaluării în timp real;
A.4.4. Colectarea și analiza rezultatelor obținute prin noul proces de evaluare;
A.4.5. Formularea de propuneri de adaptare a curriculumului pentru programele de studiu selectate
- Atingerea obiectivului OS5 s-a bazat pe următoarele activități:
A.5.1. Planificarea întâlnirilor directe săptămânale în cadrul programului Company Hour cu reprezentanți ai companiilor, studenți și cadre didactice;
A.5.2. Organizarea târgului anual de cariere dedicat studenților: Față în față cu Angajatorii;
A.5.3. Organizarea forumului de dezbateri cu tema ”SMART SKILLS FOR SMART CAREERS”;
A.5.4. Actualizarea funcționalităților infrastructurii digitale pentru interacțiunea cu angajatorii;
A.5.5. Completarea pregătirii profesionale a studenților cu pachete de cursuri facultative și vizite de studiu prin implicarea specialiștilor mediului de afaceri;
A.5.6. Competiții studențești în parteneriat cu mediul de afaceri
- Atingerea obiectivului OS6 s-a bazat pe următoarele activități:
A.6.1. Întâlniri de informare și înrolare cu studenții pentru formarea grupului țintă inițial;
A.6.2. Completarea de către studenții din grupul țintă a unor teste de personalitate;
A.6.3 Interpretarea rezultatelor testelor de personalitate;
A.6.4. Organizarea de întâlniri ”unu la unu” între studenți, reprezentanți ai structurilor de HR din cadrul angajatorilor parteneri și/sau ai DCOPIS pentru consiliere și orientare personalizată
Rezultatele – livrabilele asociate obiectivelor proiectului – corelate cu activitățile aferente au fost următoarele:
R1 Studenti/informati/consiliati/participanti: 120+200+150= 470 (A4.1., A4.3.2, A5.1, A5.2, A5.5, A5.6., A6.1, A6.2, A6.4 ) RG1.12
R2 Cadre didactice implicate: 47 (A2.2, A2.3, , A2.3, A3.1, A3.2, A3.3, A3.4, A3.5, A4.1, A4.2, A4.3, A4.4., A4.5, A5.1, A5.2, A5.3) RG1.3
R3 Absolventi implicati: 150 (A1.5, A5.2, A5.3) RG1.2
R4 Parteneriate si colaborari cu institutii (inclusiv mediul economic): 80 (A3.1, A3.2, A3.3, A3.4, A3.5, A4.1, A4.2, A4.3, A4.4., A4.5, A5.1, A5.2, A5.3) RG1.14
R5 Vizite de studiu: 6 (A3.6) RG1.14
R6 Platforme IT: 3 (A1.1, A1.2, A.1.3, A1.4, A1.5, A1.6, A1.7, A3.4) RG1.8
R7 Evenimente: 35 (A1.4, A3.1, A3.2, A3.4) RG1.14
R8 Materiale sau instrumente de consiliere/orientare/tutoriat (chestionar, ghid, curs, strategii, studii): 3 (A2.3, A3.4, A4.3) RG1.8
R9 Materiale si activitati promovare universitate: 6 (A2.3, A4.1, A5.3, A5.6) RG1.8
R10 Premii acordate studenților participanți la evaluările pilot împreună cu reprezentanții angajatorilor: 6 (A.4.3) R.G.15
R11 Activitati consiliere/orientare/tutoriat (sesiuni, tabere, training-uri, workshop-uri): 15 (A6.1, A6.2) RG1.10
Concluzii:
Modernizarea platformei digitale de monitorizare a inserției absolvenților pe piața muncii prin extinderea celei create prin proiectul FDI precedent către departamentul ALUMNI al UMFST s-a realizat ținând cont de cele mai recente cerințe și criterii ARACIS pentru măsurarea satisfacției absolvenților față de calitatea programelor de studii și monitorizarea traseului în carieră pe termen mai lung.
Noutatea demersului privind crearea unei platforme inovative de evaluare a performanțelor programelor de studii pilot este reprezentat de prezența în procesul de evaluare a reprezentanților mediului de afaceri și de utilizarea unui pachet inovativ de evaluare a performanțelor profesionale ale studenților de tip hands-on care să se focuseze pe competențele și aptitudinile practice pe care studenții trebuie să le dobândească în timpul studiilor pentru a fi în concordanță cu nevoile critice ale angajatorilor.
Implicarea reprezentanților angajatorilor în vederea continuării seriei de evenimente dedicate relației UMFST cu mediul de afaceri a facilitat identificarea și formarea competențelor studenților în concordanță cu nevoile angajatorilor, precum și accesul acestora la oportunitățile pieței muncii.
Acceleratorul de consiliere și orientare în carieră a studenților de la nivel licență a reprezentat o oportunitate pentru conturarea carierei profesionale prin sprijinirea studenților din anii terminali în luarea deciziilor privind viitorul carierei lor, prin acțiunile organizate într-o manieră modernă, cu instrumente digitale și cu sprijinul profesioniștilor de la departamentele HR din cadrul companiilor partenere UMFST.
Director de proiect
Conf. univ. dr. Daniela Ștefănescu