Competenţe profesionale
CP 1. Utilizarea adecvată a conceptelor în studiul lingvisticii generale, al teoriei literaturii şi al literaturii universale şi comparate
CP 1.1 Definirea conceptelor, identificarea şi exemplificarea limbajului specific lingvisticii generale, teoriei literare şi comparatisticii; cunoaşterea unor metode de analiză specifice studiului interdisciplinar al științelor umaniste
CP 1.2 Explicarea şi interpretarea formelor de evoluţie şi a temelor esențiale ale literaturii universale şi comparate, explicarea transformărilor produse în lingvistica generală şi interpretarea conceptelor, perspectivelor şi metodelor utilizate în teoria literară modernă.
CP 1.3 Aplicarea conceptelor de lingvistică generală, teorie literară şi a metodelor comparatiste în investigarea dinamică şi interrelaționarea fenomenelor literare/ culturale. Relaționarea discursului literar cu discursul cultural, în general, dar şi cu cel ştiinţific.
CP 1.4 Abordarea critică a ideilor şi orientărilor teoretice în studiul lingvisticii, precum şi al literaturii.
CP 1.5 Elaborarea unor proiecte specifice şi interdisciplinare pentru lingvistica generală, teoria literaturii şi literatura universală şi comparată, utilizând metode şi principii moderne.
CP 2. Comunicarea eficientă, scrisă şi orală, în limba română / modernă (engleza)
CP 2.1 Definirea principalelor trăsături ale comunicării orale şi scrise, ale receptării şi producerii de texte (inclusiv a textelor ştiinţifice din domeniul umanist), atât în limba română, cât şi în limba engleză.
CP 2.2 Interpretarea relaţiei dintre mesajul oral sau scris şi contextul său, explicarea tehnicilor argumentative şi de construcţie a mesajului în limba română, cât şi în limba engleză.
CP 2.3 Receptarea critică şi producerea de mesaje orale sau scrise specifice comunicării ştiinţifice la nivel universitar (prezentări de proiecte, referate, recenzii, comunicări, lucrări de licenţă etc.) atât în limba română, cât şi în limba engleză
CP 2.4 Utilizarea cu discernământ şi probitate ştiinţifică a surselor de informare.
CP 2.5 Organizarea unor dezbateri, construirea unui studiu de caz şi argumentarea structurii acestuia.
CP 3. Descrierea sincronică şi diacronică a fenomenului lingvistic românesc al limbii române
CP 3.1 Definirea şi exemplificarea conceptelor, domeniilor şi metodelor lingvistice de bază, a structurii şi funcţionării limbii române în sincronie şi diacronie.
CP 3.2 Explicarea şi interpretarea realităţii lingvistice contemporane. Explicarea principalelor linii de evoluţie a limbii române, a diferenţelor dintre normă şi uz.
CP 3.3 Analiza sub aspect lingvistic a oricărui act de comunicare orală sau scrisă; utilizarea informaţiei teoretice în aplicaţii practice (predarea limbii române, monitorizarea şi optimizarea comunicării verbale etc.)
CP 3.4 Recunoașterea problemelor controversate ale descrierii lingvistice, compararea şi ierarhizarea surselor de informaţie.
CP 3.5 Elaborarea unor proiecte profesionale în domeniul limbii române contemporane, şi, în general, al lingvisticii, pornind de la principiile studiului diacronic şi sincronic al acesteia.
CP 4. Prezentarea sintetică şi analitică, estetică şi culturală a fenomenului literar şi a culturii populare române
CP 4.1. Descrierea şi exemplificarea evoluţiei literaturii române şi a folclorului
CP 4.2. Explicarea formelor de evoluţie a literaturii române (epoci, curente, genuri etc.) şi interpretarea fenomenului literar în context istoric şi cultural. Explicarea unor concepte-cheie în înţelegerea literaturii române, precum şi în interpretarea textului literar folcloric.
CP 4.3 Relaționarea textelor şi contextelor diverse, operarea cu tehnicile de analiză textuală. Abordarea din diverse perspective interpretative a unui text literar, precum şi aplicarea conceptelor şi metodelor etnologiei şi antropologiei culturale în investigarea fenomenelor de cultură populară.
CP 4.4. Interpretarea şi evaluarea critică al fenomenului literar al culturii române şi al culturii populare corespunzătoare, în contexte diferite.
CP 4.5. Formularea, în cadrul unor proiecte profesionale, a unui punct de vedere profesional, asupra fenomenului literar, pornind de la poziţiile exprimate în textele de critică şi istorie literară, precum şi asupra textelor folclorice, pornind de la bibliografia de specialitate
CP 5. Descrierea sistemului fonetic, gramatical şi lexical al limbii B (engleze) şi utilizarea acestuia în producerea şi traducerea de texte şi în interacţiunea verbală
CP 5.1 Descrierea sistemului fonetic, lexical şi gramatical al limbii B (engleze) în varianta sa standard şi definirea conceptelor lingvistice de bază specifice limbii engleze
CP 5.2 Explicarea clasificărilor morfologice, sintactice, semantice, pragmatice şi analizarea discursurilor orale şi scrise în limba engleză utilizând aparatul conceptual al lingvisticii.
CP 5.3 Receptarea corectă a discursurilor orale şi scrise la nivel C2* (C1); producerea fluentă şi spontană de texte orale şi scrise (inclusiv traduceri) la nivel C1*B2, adaptând vocabularul şi stilul în funcţie de tipul de destinatar, de tipul de text şi de subiectul tratat.
CP 5.4 Evaluarea corectitudinii gramaticale a unui text oral sau scris de dificultate medie, identificarea abaterilor grave de la sistemul de norme gramaticale şi lexicale ale limbii engleze şi corectarea lor, inclusiv prin implicarea de instrumente auxiliare.
CP 5.5 Redactarea de eseuri, texte informative şi apelative pe diferite teme, la nivel minim C1*(B2) şi de traduceri de dificultate redusă, în domeniul științelor umaniste, folosind mijloacele auxiliare specifice.
CP 6. Analiza textelor literare în limba B (engleză), în contextual tradițiilor literare din cultura de referinţă
CP 6.1 Precizarea specificului epocilor şi curentelor literare din spaţiul lingvistic al limbii B (engleze) în varianta sa standard şi definirea conceptelor lingvistice de bază specifice limbii engleze
CP 6.2 Explicarea poziției operelor literare lecturate în sistemul literar al limbii B (engleze) şi raportarea lor la tradițiile literare din limba engleză
CP 6.3 Analiza textelor ficționale în limba engleză, atât în mod spontan şi original, cât şi pe baza selectării şi sintetizării literaturii secundare.
CP 6.4 Evaluarea, compararea şi selectarea literaturii secundare în baza unor criterii valorice explicite.
CP 6.5 Realizarea analizei literare detaliate unui text sau a unui grup de texte din literatura engleză în urma consultării literaturii secundare, folosind adecvat termenii de teorie literară în limba engleză, regulile citirii parafrazei.
Competenţe transversale:
CT1 Utilizarea componentelor domeniului Limbă şi literatură în deplină concordanță cu etica profesională.
CT2 Relaționarea în echipă; comunicarea interpersonală şi asumarea de roluri specifice.
CT3 Organizarea unui proiect individual de formare continuă; îndeplinirea obiectivelor de formare prin activităţi de informare, prin proiecte în echipă şi prin participarea la programe instituţionale de dezvoltare personală şi profesională.