Scriere creatoare și compoziție digitală

Facultatea

Descriere

Masteratul profesional de Scriere creatoare și compoziție digitală continuă, pe de o parte, tradiția instituită de masteratul de Istoria literaturii și sistemul criticii literare, găzduit de Facultatea de Științe și Litere încă din 2004 și deschide orizonturi noi de formare pentru absolvenții de studii umaniste (și nu numai) înspre domenii de frontieră precum copy-writing, scrierea de scenarii pentru jocurile electronice, jurnalism digital, științe umaniste digitale, păstrând totodată conexiunea cu teoria literaturii, literatura comparată, hermeneutica literară, stilistica etc.

Detalii suplimentare

Misiunea principală a specializării este de a pregăti specialiști pentru cercetare de înaltă performanță în raport cu cerințele actuale de competitivitate şi competenţă şi sistemul de formare continuă pentru resursele umane, regionale şi naţionale. Totodată, se are în vedere depăşirea unei specializări înguste, reductive, limitate la datele cognitive specifice unei discipline stricte şi lărgirea orizontului de cunoaştere (atât teoretică, cât mai ales aplicativă) înspre domenii conexe ale programului de studiu, cum ar fi: writing skills (scriere creatoare), compoziție digitală, teoria textului, imagologia, filosofia culturii, studiul axiologic al modernităţii şi postmodernității, teoria şi practica lecturii, comunicarea mass-media etc., în vederea unui fertil dialog interdisciplinar şi transdisciplinar.

Disciplinele de învățământ prevăzute în planul acestui master vizează, prin componenta practic-aplicativă, exersarea și dezvoltarea tipurilor de discurs (epic, liric, dramatic, eseistic) și a abilităților de referință pentru creatorul de text, atât din categoria soft-skills (creativitate, inteligență emoțională, dar și inteligență socială, gândire critică, învățare activă, comunicare interpersonală, interacţiune, abilități de conducere, cât și din categoria abilităților hard-skills (abilități tehnice și competențe digitale).

Obiectivele şi profilul de competenţe profesionale și transversale, în concordanță cu nevoile identificate pe piața muncii şi cu cadrul naţional al calificărilor, sunt prezentate sintetic mai jos şi detaliat în fișele disciplinelor din planul de învăţământ.

 

Obiective generale

 

  • crearea unui cadru de învăţământ de pregătire de masterat în domeniul filologiei ce se adresează absolvenților de învăţământ superior de profil, care doresc să se inițieze în cele mai noi metode şi tehnici de cercetare a text-discursului literar și media;
  • corelarea misiunii şi obiectivelor specifice disciplinelor din planul de învăţământ al masterului profesional cu cerințele de pe piața muncii, în special profesii din domeniul socio-cultural;
  • specializarea într-un domeniu de cercetare specific, care să ofere studenţilor masteranzi oportunități de continuare a studiilor în ciclul de studii doctorale din cadrul Școlii Doctorale de Litere, Ştiinţe umaniste şi aplicate, domeniul Filologie – UMFST G.E. Palade;
  • prezentarea unor metode de ultimă oră în ceea ce priveşte analiza discursului (literar, media, specializat etc.) din mai multe perspective critice: estetică, sociologică, stilistică, semiotică, hermeneutică etc.;
  • crearea unui sistem de învăţământ şi perfecționare pentru cadrele didactice care doresc nu doar să-şi îmbogățească orizontul cultural, ci şi să dobândească deprinderi şi competenţe practice (writing skills), unelte indispensabile ale cercetării aplicate domeniului literar;
  • formarea și exersarea competențelor digitale în contextul procesului de învățământ digitalizat;
  • înţelegerea, studierea aprofundată şi integrarea valorilor literaturii române în cultura europeană, aspecte ale procesului de învățământ ce intermediază integrarea creatorului de text în societatea contemporană.

Obiective specifice

  • aprofundarea şi însuşirea practicilor de aplicare pe text a diverselor metodologii critice;
  • capacitatea de a distinge specificitatea tendințelor în poezia română contemporană;
  • desprinderea contemporaneității operei eminesciene, în contextul cercetărilor eminescologice, în special, şi al nivelului actual al cercetării în domeniu, în general;
  • însuşirea conceptelor fundamentale ale curentelor estetice şi a metodelor critice contemporane;
  • comunicare orală, scrisă și cu suport electronic – dezvoltarea competențelor digitale;
  • integrarea profesională în instituțiile socio-culturale;
  • elaborarea de texte specifice domeniilor de activitate prin mijloace moderne de procesare și prezentare, asigurând formarea de cunoștințe, deprinderi, abilități și competențe specifice.

Competenţe profesionale

CP1. Definirea și descrierea fenomenului compunerii textelor, a interpretării acestora, precum și a problematicii configurării sensului din perspectiva scrierii creatoare

CP2. Analiza, interpretarea și scrierea creatoare a textelor (non)literare în limba română (respectiv într-o limbă modernă) prin intermediul strategiilor critice, argumentative, retorice, stilistice

CP3. Crearea de texte (non)literare în limba română, folosind un spectru lexical vast şi un registru stilistic complex, adecvat necesităților de comunicare

CP4. Stăpânirea modalităților de folosire eficientă a softurilor de compoziție digitală a textelor, tehnoredactare, precum și a instrumentelor on-line şi motoarelor de căutare.

CP5. Realizarea unor proiecte şi programe de cercetare bazate pe cunoașterea la nivel avansat a modalităților de construcție a textelor.

 

Competenţe transversale

CT1. Colectarea, gestionarea şi dirijarea informaţiilor specifice rezolvării sarcinilor complexe în context (conceperea, receptarea, transmiterea, prelucrarea, stocarea informaţiilor în documente specifice).

CT2. Coordonarea tehnicilor de muncă eficientă în echipă multidisciplinară, corespunzătoare diverselor paliere ierarhice

CT3. Autoevaluarea obiectivă a nevoii de formare profesională continuă şi alegerea raţională a modalităților acestei formări, în scopul inserției şi  adaptabilității la cerințele pieței

(nu se aplică la an pregătitor)

Standarde ocupaționale: Cod COR / ISCO – 08: 2642

Ocupații posibile conform COR: editorialist – 264207; redactor – 264211; reporter (studii superioare) – 264212

Responsabil program SCD – prof. univ. dr. Iulian Boldea

Documente

Planuri de învățământ
Fișele disciplinelor

Facultatea

Status admitere

Perioada de admitere închisă

Informații generale

Program de studiu:

Acreditat

Durata:

2 ani

Credite:

120

Forma de învățământ:

Cu frecvență

Limba de predare:

Română

Cifra de școlarizare:

Buget 10+15F* / Taxă 10

Ciclul de studii:

Masterat