Competențe dobândite

Informații

COMPETENȚE DOBÂNDITE

Competențe profesionale – structură și descriere

Competențele profesionale dobândite în urma absolvirii acestui program de studii pot fi structurate astfel:

· competențe profesionale generale;

· competențe specifice;

· competențe transversale.

A. Competențe profesionale generale:

Specialistul în cercetare medicală va deține în portofoliul său profesional următoarele competențe generale:

1) Capacitatea de analiză și sinteză, aplicabilă în orice context profesional și social, bazată pe utilizarea unor metode științifice riguroase și a resurselor teoretice de informație (cărți, reviste, rapoarte, internet, mass-media);

2) Capacitatea de a evalua date statistice, studii și rapoarte medicale, din punct de vedere al rigorii abordărilor, a importanței temei alese și relevanța pentru practica profesională;

3) Capacitatea de a aplica metode epidemiologice avansate ân domeniul cercetării ân sănătatea publică;

4) Deprinderi practice de muncă în laborator și utilizarea tehnicilor avansate de analiză, conștientizarea aplicațiilor practice ca o metodă eficientă de învățare;

5) Abilități de muncă individuală și în echipă, cu planificarea activității și managementul timpului, capacitatea de a proiecta și de a realiza experimente și inovații;

6) Abilitatea de a concepe și redacta un raport de cercetare sau un studiu științific prin corelarea rezultatelor muncii profesionale cu informația de specialitate;

7) Abilitatea de a folosi limbaje specifice de comunicare, în relația cu pacientul, cu ceilalți membri din echipă, cu comunitatea sau agențiile guvernamentale de interes;

8) Cunoașterea funcționalității, adresabilității și a modului corect de utilizare a tehnologiilor avansate de analiză și evaluare a rezultatelor, asistate cu softuri specifice;

9) Cunoașterea și respectarea regulile de etică și deontologie medicală.

B. Competențe specifice:

1) Cunoașterea fundamentelor biostatistice ale cercetării biomedicale. Cunoașterea principiilor de bază, dar și avansate de biostatistică și corelarea acestora cu domeniul cercetării științifice medico-farmaceutic;

2) Cunoașterea conceptelor moderne de realizare a unui proiect de cercetare, aplicarea corectă a pașilor necesari pentru întocmirea unui proiect, evaluarea necesităților și resurselor proiectului, evaluarea și implementarea unui proiect de cercetare;

3) Evaluarea și analiza datelor (proiectarea tipurilor de studii clinice în funcție de design și de scop – etiologie, diagnostic, pronostic, prevalență etc; construirea bazelor de date, analiza datelor; căutarea informației medicale în bazele de date medicale);

4) Cunoașterea conceptelor moderne de prevenire a riscului, a principiilor avansate în medicină, a comportamentelor sociale, a managementul resurselor;

5) Dobândirea de cunoștințe avansate privind conceperea și redactarea unui material științific medical publicabil cum ar fi de exemplu: lucrare de disertație pentru master, o teză de doctorat, cărți sau articole științifice;

6) Înțelegerea principiilor de cercetare științifică fundamentală utilizând de exemplu metode de modelare, studii QSAR, QSPR sau cunoștințe de cercetare biomedicală avansată;

7) Deprinderea tehnicilor de cercetare științifică preclinică cum ar fi tehnici imune în laboratorul de cercetare sau genetică moleculară;

8) Pregătire de specialiști privind cercetarea științifică medico-farmaceutică;

9) Însușirea unor metodologii de elaborare, implementare și diseminare a rezultatelor obținute în cadrul cercetării științifice;

10) Familiarizarea cu normele internaționale și legislația europeană privind cercetarea științifică, etica în cercetare și asigurarea calității în cercetarea medico-farmaceutică;

11) Conceperea, proiectarea și coordonarea unor programe de cercetare științifică și a unor proiecte de cercetare.

C. Competențe transversale:

Competențele transversale, dobândite prin aprofundarea unor cunoștințe specifice, vor viza:

1) Utilizarea unui management eficient privind resursele umane (pacienți, medici, colaboratori, persoane cuprinse în programe de intervenție sau evaluare etc.) a resurselor de tip logistic, operaționale și de timp;

2) Realizarea unui management eficient al conceperii, proiectării, planificării și organizării activităților specifice;

3) Realizarea unor proiecte de cercetare, de elaborare a unor articole sau studii științifice, a lucrării de disertație etc.;

4) Aplicarea normelor de securitate în muncă, deontologice și etice;

5) Utilizarea eficientă e resurselor informaționale IT, științifice și de specialitate, privind cariera profesională;

6) Aplicarea unor tehnici eficiente de comunicare interumană în relație cu profesia și particularitățile individuale ale persoanelor din anturajul profesional.