COMPETENȚE DOBÂNDITE
Competențe profesionale – structură și descriere
Competențele profesionale dobândite în urma absolvirii acestui program de studii pot fi structurate astfel:
· competențe profesionale generale;
· competențe specifice;
· competențe transversale.
A. Competențe profesionale generale:
Specialistul în cercetare medicală va deține în portofoliul său profesional următoarele competențe generale:
1) Capacitatea de analiză și sinteză, aplicabilă în orice context profesional și social, bazată pe utilizarea unor metode științifice riguroase și a resurselor teoretice de informație (cărți, reviste, rapoarte, internet, mass-media);
2) Capacitatea de a evalua date statistice, studii și rapoarte medicale, din punct de vedere al rigorii abordărilor, a importanței temei alese și relevanța pentru practica profesională;
3) Capacitatea de a aplica metode epidemiologice avansate ân domeniul cercetării ân sănătatea publică;
4) Deprinderi practice de muncă în laborator și utilizarea tehnicilor avansate de analiză, conștientizarea aplicațiilor practice ca o metodă eficientă de învățare;
5) Abilități de muncă individuală și în echipă, cu planificarea activității și managementul timpului, capacitatea de a proiecta și de a realiza experimente și inovații;
6) Abilitatea de a concepe și redacta un raport de cercetare sau un studiu științific prin corelarea rezultatelor muncii profesionale cu informația de specialitate;
7) Abilitatea de a folosi limbaje specifice de comunicare, în relația cu pacientul, cu ceilalți membri din echipă, cu comunitatea sau agențiile guvernamentale de interes;
8) Cunoașterea funcționalității, adresabilității și a modului corect de utilizare a tehnologiilor avansate de analiză și evaluare a rezultatelor, asistate cu softuri specifice;
9) Cunoașterea și respectarea regulile de etică și deontologie medicală.
B. Competențe specifice:
1) Cunoașterea fundamentelor biostatistice ale cercetării biomedicale. Cunoașterea principiilor de bază, dar și avansate de biostatistică și corelarea acestora cu domeniul cercetării științifice medico-farmaceutic;
2) Cunoașterea conceptelor moderne de realizare a unui proiect de cercetare, aplicarea corectă a pașilor necesari pentru întocmirea unui proiect, evaluarea necesităților și resurselor proiectului, evaluarea și implementarea unui proiect de cercetare;
3) Evaluarea și analiza datelor (proiectarea tipurilor de studii clinice în funcție de design și de scop – etiologie, diagnostic, pronostic, prevalență etc; construirea bazelor de date, analiza datelor; căutarea informației medicale în bazele de date medicale);
4) Cunoașterea conceptelor moderne de prevenire a riscului, a principiilor avansate în medicină, a comportamentelor sociale, a managementul resurselor;
5) Dobândirea de cunoștințe avansate privind conceperea și redactarea unui material științific medical publicabil cum ar fi de exemplu: lucrare de disertație pentru master, o teză de doctorat, cărți sau articole științifice;
6) Înțelegerea principiilor de cercetare științifică fundamentală utilizând de exemplu metode de modelare, studii QSAR, QSPR sau cunoștințe de cercetare biomedicală avansată;
7) Deprinderea tehnicilor de cercetare științifică preclinică cum ar fi tehnici imune în laboratorul de cercetare sau genetică moleculară;
8) Pregătire de specialiști privind cercetarea științifică medico-farmaceutică;
9) Însușirea unor metodologii de elaborare, implementare și diseminare a rezultatelor obținute în cadrul cercetării științifice;
10) Familiarizarea cu normele internaționale și legislația europeană privind cercetarea științifică, etica în cercetare și asigurarea calității în cercetarea medico-farmaceutică;
11) Conceperea, proiectarea și coordonarea unor programe de cercetare științifică și a unor proiecte de cercetare.
C. Competențe transversale:
Competențele transversale, dobândite prin aprofundarea unor cunoștințe specifice, vor viza:
1) Utilizarea unui management eficient privind resursele umane (pacienți, medici, colaboratori, persoane cuprinse în programe de intervenție sau evaluare etc.) a resurselor de tip logistic, operaționale și de timp;
2) Realizarea unui management eficient al conceperii, proiectării, planificării și organizării activităților specifice;
3) Realizarea unor proiecte de cercetare, de elaborare a unor articole sau studii științifice, a lucrării de disertație etc.;
4) Aplicarea normelor de securitate în muncă, deontologice și etice;
5) Utilizarea eficientă e resurselor informaționale IT, științifice și de specialitate, privind cariera profesională;
6) Aplicarea unor tehnici eficiente de comunicare interumană în relație cu profesia și particularitățile individuale ale persoanelor din anturajul profesional.