Descrierea calificării

Informații

DESCRIEREA CALIFICĂRII

Elemente de identificare a calificării:
Nivelul de studii: Studii universitare de masterat (nivelul 7 EQF/CEC și CNC)
Domeniul fundamental: Științe umaniste și arte
Domeniul de studii: Filologie
Programul de studii: Istoria literaturii și sistemul criticii literare
Numărul total de credite: 120
Titlul și denumirea calificării
Titlul obținut: Specialist în istoria literaturii și sistemul criticii literare
Denumirea calificării: Specialist în istoria literaturii și sistemul criticii literare /Masterat
Ocupații posibile pentru deținătorul diplomei
Critic literar – cod COR 264220Scriitor – cod COR 264102Referent literar – cod COR 264304
Rezumatul referențialului calificării:
Competențele relevante obținute
Competenţe profesionale:· Cunoașterea aprofundată a unei arii de specializare și, în cadrul acesteia, a dezvoltărilor teoretice, metodologice și practice specifice programului;· Definirea celor mai importante concepte ale literaturii române;· Identificarea și selectarea metodelor d studiu ale literaturii, dezvoltarea lor în variate contexte ale literaturii române;· Elaborarea, pornind de la problematizări novatoare, a unor sinteze privind diferite curente sau generații ale literaturii române;· Utilizarea critică a teoriilor privind literatura la specificul literaturii române;· Realizarea unui portofoliu de cercetare privind principalele abordări ale textului literar aplicabile la literatura română.· Utilizarea cunoștințelor de specialitate pentru explicarea, înțelegerea și interpretarea unor situații noi, în contexte mai largi asociate domeniului;· Definirea aprofundată a contextelor culturale de evoluție a literaturii române;· Interpretarea integrată în contexte variate, naționale și europene, a literaturii române;· Analiza stadiului actual de evoluție a literaturii române, cu accent pe evoluția genurilor literare la început de mileniu III;· Utilizarea cu discernământ și precizie a surselor de informare;· Identificarea unor teme de cercetare novatoare privind studiul literaturii române.· Folosirea adecvată a cunoștințelor și abilităților însușite în elaborarea și desfășurarea profesionistă a unor proiecte de cercetare în domeniu;· Definirea critică a metodelor de studiu privind literatura română;· Identificarea principalelor condiționalități care definesc fenomenul literar românesc;· Operarea cu tehnicile avansate de analiză textuală. Abordarea din diverse perspective interpretative a unui text literar;· Utilizarea nuanțată a metodelor de evaluare a unui text literar;· Formularea și motivarea, în cadrul unor proiecte profesionale, a unui punct de vedere personal în relație cu fenomenele și textele literare românești.· Capacitatea de a aplica noile abordări teoretice și metodologice în practica școlară, în special în învățământul cu profil umanist, în predarea literaturii la nivel liceal.· Integrarea aprofundată a principiilor teoriei și criticii literare în studiul literaturii române;· Identificarea și integrarea celor mai noi teorii privind studiul literaturii române;· Aplicarea cu precizia a metodelor de analiză a textului literar la texte literare din diferite epoci de evoluție a literaturii române;· Utilizarea adecvată a metodelor de analiză a textului literar românesc;· Identificarea unor proiecte de analiză și sinteză critică a literaturii române.· Capacitatea de a aplica noile abordări teoretice și metodologice în cercetarea doctorală, în exegeze inedite care să probeze însușirea și aprofundarea abilităților de interpretare.· Definirea principalelor concepte de structurare a unui proiect de cercetare în domeniul literaturii române;· Identificarea elementelor care definesc cercetarea în domeniul literaturii române;· Utilizarea aparatului conceptual și metodologic al studiilor literare pentru elaborarea unei argumentări de obținere a unei finanțări pentru un proiect de cercetare literară;· Utilizarea unor criterii și metode adecvate pentru evaluarea proiectelor de cercetare literară;· Redactarea și prezentarea unui proiect pentru admiterea la școala doctorală.Competenţe transversale:· Colectarea, gestionarea și dirijarea informațiilor specifice rezolvării sarcinilor complexe în context (conceperea, receptarea, transmiterea, prelucrarea, stocarea informațiilor în documente de profil), în condițiile cunoașterii la nivel avansat a studiilor anglo-americane în diacronie și sincronie;· Coordonarea tehnicilor de muncă eficientă în echipă multidisciplinară, corespunzătoare diverselor paliere ierarhice;· Autoevaluarea obiectivă a nevoii de formare profesională continuă și alegerea rațională a modalităților acestei formări, în scopul inserției și adaptabilității la cerințele pieței.